۴۳ نقطه از مشهد درگیر آب گرفتگی شد | حجم بارش در مشهد به ۱۳ میلی‌متر رسید (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد مثل دبی نشد! | بارش شدید باران خللی در پروازها ایجاد نکرد راه‌آهن مشهد: مسافران زمان‌بندی برای رسیدن به ایستگاه راه‌آهن را در نظر بگیرند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰ دقیقه‌ تلاش آتش نشانان برای نجات دو جوان کارتن خواب از سیلاب کال خیام + عکس شهردار مشهد: ۶ هزار نیروی خدمات شهری مشغول فعالیت هستند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم رفع ۴۰ مورد آب‌گرفتگی درپی بارش‌های اخیر در مشهد + فیلم (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهدالرضا(ع) در تدارک ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت | اجرای بیش از ۳۰ برنامه ویژه برای دهه کرامت در مشهد + فیلم اعلام ویژه‌برنامه‌های دهه ادب و حماسه | همایش علمی «حکیم توس» در مشهد برگزار می‌شود آغاز جشن‌های دهه کرامت در مشهد | مدیریت شهری با فضاآرایی شهری به استقبال این دهه می‌رود بوستان‌های وکیل‌آباد و چهل‌بازه مشهد تعطیل شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال قانون ۳ هزار و ۲۵۵ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۸۴ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تا ۴۸ ساعت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار فرماندار مشهد به دستگاه‌های خدمات‌رسان برای آمادگی مقابله با طوفان و بارش باران شدید (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار بارش سنگین و‌ پرحجم طی پنجشنبه در خراسان رضوی و مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) آماده‌باش کامل مدیریت شهری در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی در مشهد آب تمام نقاط مشهد حد قابل شرب دارد برگزاری نخستین رویداد نوآوری‌های اجتماعی آب شهری در مشهد  از تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد تا بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد
سرخط خبرها

جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در شهر مشهد با نظارت همه‌جانبه

  • کد خبر: ۱۸۵۱۵۰
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
  • ۲۰
جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرمجاز در شهر مشهد با نظارت همه‌جانبه
ساخت‌وساز‌های غیرمجاز خیلی وقت است که بلای جان کلان‌شهر‌های کشور شده است. شمار این ساخت‌وساز‌ها درست از زمانی بالا رفت که قیمــت مســـکن به شکل سرسام‌آوری افزایش پیدا کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این وضعیت مردم به تکاپو افتادند تا به هر قیمتی صاحب‌خانه شوند و عده‌ای سودجو هم در این میان با ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و ناایمن از آب گل‌آلود آشفته‌بازار مسکن ماهی گرفتند و مشکلات زیادی برای شهرداری به‌وجود آوردند. از تبعات اجتماعی و اقتصادی ناشی از اجرای حکم‌های تخریب و پرداخت‌نشدن حق و حقوق شهر گرفته تا مشکلات خدمات‌دهی به جمعیت روزبه‌روز درحال‌افزایش برخی مناطق شهر و امدادرسانی در مواقع بحرانی در معابری که به‌دلیل همین ساخت‌وساز‌ها تردد خودرو‌های امدادی در آن امکان‌پذیر نیست. مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران و عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر، می‌گوید که برای جلوگیری از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز باید ساختار نظارت بر ساخت‌وساز شهرداری تغییر کند و پیشنهاد شورای اسلامی در این‌باره به دست شهرداری رسیده و قرار است تا درباره این موضوع به‌صورت جدی کار کنند.

ورود بهنگام برای جلوگیری از تخلف

رئیس کمیسیون عمران و عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد از تمهیدات و راهکار‌های لازم برای حل گره ساخت و ساز غیرمجاز در شهر گفت.

مجید نژادحسین با تأکید بر اینکه نظارت بر ساخت‌وساز باید در مرحله خاک‌برداری و فونداسیون انجام شود، گفت: مهم‌ترین مرحله‌ای که باید بر آن نظارت شود، زمانی است که خاک‌برداری در حال انجام و ساختمان در مرحله فونداسیون است. اگر در همین مراحل اولیه شهرداری بر کار ساخت‌وساز نظارت کند، می‌توانیم راحت‌تر از انجام ساخت‌وساز غیرمجاز جلوگیری کنیم و سازنده و مالک را به سمت دریافت مجوز‌های قانونی و پروانه سوق بدهیم.

کار غیرمجاز در مرحله اسکلت باید متوقف شود

نژادحسین ادامه داد: اگر این مرحله از دست برود، در زمانی که اسکلت ساختمان درحال شکل‌گیری است هم می‌شود کنترل خوبی کرد تا تخلفی اتفاق نیفتد. اگر هم تخلف یا ساخت‌وساز غیرمجازی اتفاق افتاد و بیشتر از حد مجاز ساخته شد، با رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ دستور قلع و تخریب صادر می‌شود که تبعات تخریب در این مرحله از ساخت‌وساز کمتر از زمانی است که ساختمان ساخته و افرادی در آن ساکن شده‌اند، اما متأسفانه در این مرحله از کار هم آن‌طور که باید و شاید شاهد ورود جدی اداره نظارت بر ساخت‌وساز مناطق شهرداری نیستیم.

تبعاتی که برای شهرداری به‌جا می‌ماند

او با اشاره به ساخت‌وساز‌های شبانه در حاشیه شهر مشهد افزود: در حاشیه شهر مشهد نظارت بر ساخت‌وساز در مراحل اولیه کمی سخت است، چون بیشتر ساختمان‌های غیرمجاز شبانه ساخته می‌شوند و دست شهرداری تقریبا بسته است. در ۲۴ ساعت یک خانه دوطبقه ساخته و در کمتر از یک هفته در آن کسی ساکن می‌شود. با این همه، شهرداری باید نظارت دقیق‌تری بر این موضوع داشته باشد و وقتی نظارت درستی بر ساخت‌وساز نباشد، این خانه‌های ناایمن به‌راحتی ساخته و بعد هم به‌سرعت افرادی در آن ساکن می‌شوند. درنهایت پرونده‌ای در کمیسیون ماده ۱۰۰ با یک رأی قلع و جریمه و تبعات پرشمار برای شهرداری باقی می‌ماند.

کار نظارت با پیمانکار است نه شهرداری!

عضو شورای ششم مشهد در ادامه از ضرورت تغییر فرایند نظارت بر ساخت‌وساز در شهرداری مشهد صحبت کرد و در این‌باره توضیح داد: امروز شهرداری مشهد برای نظارت بر ساخت‌وساز با پیمانکار بخش خصوصی قرارداد می‌بندد و هر پیمانکار هم با ۲۵ تا ۳۰ نیرویی که می‌گیرد، نظارت بر ساخت‌وساز را انجام می‌دهد. کنترل و نظارت بر این افراد هم به عهده یک یا دو کارشناس از بدنه شهرداری است که با توجه به حجم کارها، این تعداد کارشناس اصلا کافی نیست.

نژادحسین تأکید کرد: از آنجا که بخش خصوصی بر این فرایند نظارت می‌کند، در صورت بروز برخی تخلف‌ها در ماجرای نظارت بر ساخت‌وساز، چندان تابع مراجع نظارتی شهرداری نیست و برای همین نظارتی که مدنظر مدیریت‌شهری است، انجام نمی‌شود و گاهی شاهد به‌وجودآمدن بحث‌های حاشیه‌ای در ماجرای نظارت بر ساخت‌وساز‌ها هستیم.

شهرداری به تغییر فرایند نظارت بر ساخت‌وساز غیرمجاز مکلف شده است

او با بیان اینکه نظارت بر ساخت‌وساز باید برعهده نیرو‌های خود شهرداری باشد تا نظارت بهتر و سخت‌گیرانه‌تری بر ساخت‌وساز‌ها انجام شود، تأکید کرد: به نظر می‌رسد موضوع نظارت بر ساخت‌وساز باید به شکل دیگری انجام شود و این موضوع را در کمیسیون شهرسازی مطرح و از شهرداری درخواست کردیم که ماجرای نظارت بر ساخت‌وساز را تغییر دهند و با سر و شکل جدیدتری جلو ببرند. درخواست ما این است که این کار با نیرو‌های خود شهرداری مشهد انجام شود و پیشنهاد هم این است که از ظرفیت نیرو‌هایی که در شهرداری حضور دارند و پست مشخصی ندارند، در این سیستم استفاده شود. در گام اول شهرداری را موظف کردیم که شکل نظارت بر ساخت‌وساز را تغییر و این کار را دقیق‌تر انجام دهد. قرار شده است تا این تغییرات تدوین و به شورای اسلامی شهر ارائه شود.

شهرداری باید دقیق‌تر نظارت کند

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای ششم مشهد با اشاره به ضرورت نظارت دقیق‌تر و قوی‌تر شهرداری بر ساخت‌وساز‌های شهر، ادامه داد: همان‌طور که گفتم، اگر نظارت همان ابتدای ساخت‌وساز انجام شود، کار به دیوارچینی و ساکن‌شدن عده‌ای در این بنا‌های غیرمجاز نمی‌رسد، چون در این مرحله قلع بنای غیرمجاز برای شهرداری کاری بسیار سخت خواهد بود و تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی در پی دارد. در وضعیت کنونی نقش پلیس ساختمان بسیار مهم است که در همان مراحل نخست ساخت‌وساز مالکان را وادار کند که هم از شهرداری پروانه بگیرند و هم مباحث نظام‌مهندسی را رعایت کنند.

ساخت‌وساز‌های غیرمجاز حاشیه شهر با زلزله فرو می‌ریزند

نژادحسین با ابراز نگرانی از ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و شبانه در حاشیه شهر به‌دلیل قرارگرفتن این منطقه روی یکی از گسل‌های زلزله، گفت: با توجه به ساخت‌وساز‌های غیرمجاز و ناایمن و شبانه در حاشیه شهر، نگرانی من این است که اگر زلزله‌ای در مشهد اتفاق بیفتد، با فاجعه روبه‌رو خواهیم شد. چون حاشیه شهر مشهد در کنار یکی از گسل‌های اصلی زلزله است و اگر خدای نکرده اتفاقی در مشهد بیفتد، همه این ساخت‌وساز‌های غیرمجاز شبانه و ناایمن فرو می‌ریزند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
1
17
بازار ساخت وساز مشهد آشفته تر از ساخت غیر مجاز است درهمین مرکز شهر مالک مجوز سه طبقه میگیره بازد و بند با شهرداری روی فندانسیون سه طبقه شش طبقه بازیر زمین میسازه که از ساخت غیر مجاز خطر ناکتره و شهرداری با گرفتن پول چشم پوشی میکنه ،به شهرداری میگم میگه دولت پول نمیده برا اداره شهر مجبوریم بزاریم بسازن پول بگیریم ،آدرس دارم با قاطعیت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
دقیقاً در نزدیکی خانه ما تراکم پایین با مجوز ۳طبقه الآن دارن پنج طبق می‌سازند و به شهرداری گفته شد ترتیب اثر ندادند تازه قراره پیشروی کنند و هر طبقه دو واحدی بشه
کاملا متاسفم برای این نظارت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
سلام عالی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
28
پول بده هر کار خواستی بکن این نظر شهرداریه جون مردم اصلا مهم نیست
ع
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
0
ساخت و ساز های مجاز هم هیچ نظارتی برای کیفیت مصالح و استاندارد سازی وجود ندارد فقط بدلیل گرفتن پول پروانه مجوز صادر میشود ولی در طول مراحل ساخت مهندس ناظری وجود ندارد و هر آنچه وجدان سازنده باشد کیفیت ساخت به همان میزان خواهد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
0
اینجا ۳ واحد مجوز میگیرند 18واحد میسازند و براحتی سند هم میگیرند .مشهد. اندیشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
0
کجا نظارت هستش پلیس ساختمان تو محله جانباز دور میزنه اینجا تراکم ۵ طبقه بود ولی متاسفانه میان باج میگیرن الان ۷ الی ۸ طبقه میزنن و تو خیابونهای اصلی هم که رمپ میزنن که میشه ۹ طبقه ، همه حرفاشون الکیه
مهدی بصری
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
0
به راحتی و مثل آب خوردن خود شهرداری پول میگیره و میگه بورو بساز
و کوچکترین نظارتی هم بابت اون پول ندارند
و حتی مهلت مشخص میکنن برا ساخت

هرکی رو دوست داشته باشن و بهتر پول بده چشم شونو میبندن
و فقط زورشون به مردم ضعیف که یک خونه ۵۰ متری رو با سختی دارن مسازن میرسه و هیچ انصافی هم ندارند
مشهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
1
تو کوچه هشت متری ما سه تا خونه غیر مجاز بدون اینکه پایه ریزی بشه چهارطبقه روی خونه ساخته شد ما به شهرداری هم زنگ زدیم کسی جوابگوی ساخت و ساز غیر قانونی نبود! همش دروغه پول میگیرن اجازه ساخت میدن
سید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
0
شما مسکن ارزان و مناسب تولید کنید الان بنظرم باید ازسازندگان شبانه تشکرهم بکنید چون بار سنگین کوتاهی دولت درساخت ارزان رابدوش میکشند این دراصل وظیفه دولت است که شبانه و روزانه مسکن تولید کند تامردم مسکن ارزان و مناسب رادراسرع وقت ساکن بشوند اما بجای زقابت با این سازندگان سریع السیر دولت میخواهد جلوی آنهارابگیرد تابااین کار همان مسکن ارزان گرانتر بشود و یا مردم به مستاجری و بدبختی روی بیاورند
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
0
جالبه که رفتی از شهرداری مشکل رو میپرسی، درصورتیکه مشکل از خود شهرداریه. وقتی عوارض و هزینه مجوز رو کردن خدا تومن،بعد هم سازنده می‌دونه بازم باید رشوه بده ،آخرش میگه چرا مجوز بگیرم و مجاز بسازم...چرا واقعاً
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
0
شما هزینه پروانه رو کاهش بدین تا مردم بیان با پروانه کار کنن،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
0
امیدوارم واقعیت داشته باشه.والا مهندسین هرچقدر تلاش ونامه نگاری می‌کنند نتیجه نداره درعوض به جای یک سقف سه سقف خلاف اجرا میشه و شهرداری محترم تماشاچی فقط.....
حسن
Germany
۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
0
اول شهرداری باید اصلاح بشه یک پروانه یک سال طول میکشه عدم خلاف ۶ماه جطور یک سازنده صبر کنه باعث تمام این خلافها خود شهرداری با این سلسله مراتب اداری هست مردم شریف مقصر نیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
0
مهندس ناظر پروژه که کم کاری کرده بایستی کارتابلش بسته شود
وکارشناس ناظر شهرداری منطقه نیز بایسته از پست نظارت برای همیشه منع شود
واگر ماده صد قلع رو اجرا نکرده هم بایستی از داشتن این پست برای همیشه منع شود
البته اگر آقازاده مثل همیشه فاتحه را نخوانند
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
0
از آنجایی که صدور پروانه مدت زمان ۹ ماه الی دو سال طول میکشد و هزینه هنگفت بابت شهرداری مهندس ناظر و .... گرفته میشه مردم مجبور هستند ک کار غیر مجاز ساختمانی انجام دهند شهرداری باید پروانه را زودتر به دست سازنده برسونه مثل سال ۹۴ به گذشته که طی ۴۰ روز پروانه صادر میشد و هزینه ی دریافتی شهرداری بشدت کمتر شود مردم خود مختار پی جواز ساخت میروند. ممنون
راد
United States of America
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
1
کاری به شعار های بی خاصیت کل مقاله ندارم ولی لطفا بفرمایید گسل مورد اشاره شما در مشهد یا اطراف آن دقیقه کجا قرار داره و موقعیت تکتونیکی آن کجاست
جاوید آذر مهر
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
0
بخدا قسم هیچ نظارتی بر ساخت و ساز در مشهد نیست.
خیلی راحت و بدون مجوز و بدون اصول چندین طبقه روی هم میسازن و میفروشن هیچکس هم متوجه نمیشه نه تنها اطراف شهر بلکه مرکز شهر ساخت و ساز غیر مجاز بسیار زیاده و همه هم شاهد هستن.
حالا یا مسئولین خوابن یا رشوه میگیرن که هیچی نمیگن.
جون ما ایرانی ها ارزش نداره؟
بنگاه ها هوایی میفروشن یعنی هوا میفروشن متوجه‌ی چی میگم؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
0
0
آمدن همسایه بقلی با آهن دست دوم بدون جوشکاری بدون بتن بدون پی کنی آمد ساخت وشهرداری آمد ویک برگه زد و رفت والان یارو دوطبقه ساخته میگه آخرش ۱۷۰۰ ،بیا بخر ،مثل زلزله بم بیاد فاتحه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
0
0
با درود خدمت شما بزرگواران نامه های زیادی ب شهرداری منطقه 7 مشهد و سامانه 137و بازرسی کل شهرداری مشهد و بازرسی کل کشور اجرا شد اما تا کنون جز نامه نگاری هیچگونه ترتیب اثری انجام نشد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->